Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Ο Όσκαρ είναι ένα δωδεκάχρονο αγόρι που ζει με τη μητέρα του σε ένα μουντό συγκρότημα πολυκατοικιών στα προάστια της Στοκχόλμης. Ονειρεύεται τον απόντα πατέρα του, πέφτει συχνά θύμα κακοποίησης στο σχολείο και κατουριέται πάνω του κάθε φορά που φοβάται.
Η Έλι είναι το νεαρό κορίτσι που μετακομίζει στο διπλανό διαμέρισμα. Δεν πηγαίνει σχολείο και δεν βγαίνει ποτέ από το σπίτι στη διάρκεια της μέρας. Είναι ένα βαμπίρ 200 χρονών, αιώνια εγκλωβισμένο στην παιδική ηλικία, σκλαβωμένο στην ανάγκη του να πίνει φρέσκο αίμα για να επιβιώνει.
Θύματα και οι δυο, θα γνωριστούν, θα γίνουν φίλοι και θα φτάσουν στο σημείο να εξαρτάται η ζωή του ενός από τον άλλον.

Προσωπική άποψη:
Πόσο παράξενο μπορεί να ακουστεί αυτό που θα πω... Πόσο αλλόκοτο μπορεί να είναι στην πραγματικότητα... Ναι, η αλήθεια είναι πως δεν θα περίμενε κανείς μέσα από ένα μυθιστόρημα, στηριζόμενο στον κλασσικό βαμπιρικό μύθο και τοποθετημένο στην Σουηδία της δεκαετίας του '80 να αντλήσει κάτι περισσότερο, στην καλύτερη των περιπτώσεων, από ένα δυνατό έργο με σασπένς και έντονες σκηνές φρίκης. Ωστόσο, και αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη μαγκιά του Σουηδού συγγραφέα John Ajvide Lindqvist, πέραν από ένα άψογα συνδυασμένο αστυνομικό και βαμπιρικό θρίλερ καταφέρνουμε να έχουμε ένα δυνατό κοινωνικό δράμα με προεκτάσεις πολύ πέρα από την φαντασία και παράλληλα, πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα απ' όσο θα μπορούσαμε να φανταστούμε.

Πρωταγωνιστής της ιστορίας ο δωδεκάχρονος Όσκαρ, κλασσικό δείγμα ενός νέου αγοριού της σύγχρονης κοινωνίας το οποίο ζει με την μητέρα του έπειτα από το διαζύγιο των γονιών του, είναι εσωστρεφής και ως έναν βαθμό, δειλός και άβουλος, στοιχεία αρκετά για να τον κάνουν στόχο των τραμπούκων του σχολείου του από τους οποίους συχνά-πυκνά, δέχεται παραβατικές συμπεριφορές, όχι μόνο αντίθετα με τους σχολικούς κανόνες αλλά, κόντρα με τους κανόνες της ανθρώπινης κοινωνίας που σέβεται την ζωή και την ελευθερία το διπλανού της. Μοναδική διέξοδος για το αγόρι αυτό, η ίδια ακριβώς που βρίσκουν τόσα και τόσα παιδιά που βιώνουν αυτή την φρικτή πραγματικότητα. Ο φανταστικός του κόσμος στον οποίο μπορεί να ζει όπως εκείνος θέλει, χωρίς να φοβάται, χωρίς να έχει λόγο να φοβάται και πολλές φορές, με την δυνατότητα να τιμωρήσει όσους τον καταδυναστεύουν. Και όχι, αυτό δεν είναι καταπιεσμένη επιθετικότητα αλλά, η καταπιεσμένη ανάγκη για προστασία.

Η ζωή του Όσκαρ αλλάζει μόνο όταν στη ζωή του μπαίνει η Έλι, μια δωδεκάχρονη βρικόλακας 200 ετών με την οποία θα ανακαλύψει μια νέα διάσταση του όρου φιλία. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τον ερωτισμό που υποβόσκει ανάμεσά τους, οδηγώντας έτσι στην μετάβαση από μια ηλικιακή φάση σε μια άλλη, με ότι αλλαγές αυτή επιφέρει αλλά, με την προσωπική ανάγκη του καθενός να μην αισθάνεται μόνος, να μην νιώθει διαφορετικός, να είναι επιθυμητό και αγαπητό μέλος μιας ομάδας, έστω και μικρής, που θα είναι εκεί να μοιραστεί ανούσιες σκέψεις, συναισθήματα, παιχνίδι, έρωτα, ακόμα και διαστήματα σιωπής που όμως, θα μπορούν να κατανοηθούν και να ερμηνευτούν. Τα δύο αυτά πλάσματα μοιράζονται μυστικά τον πόνο της διαφορετικότητάς τους και την μοναξιά που αυτή τους έχει καταδικάσει. Κανένας δεν την επέλεξε και όμως, είναι και οι δυο τους αναγκασμένοι να την βιώνουν καθημερινά.

Η 'Έλι μπορεί να είναι βαμπίρ όμως δεν είναι ένα δαιμονικό πλάσμα που απολαμβάνει να σκοτώνει. Είναι ένα ον που δεν επέλεξε αυτή την ζωή αλλά που είναι αναγκασμένο να ακολουθήσει να ένστικτά του προκειμένου να ζήσει. Είναι ένα άτυχο πλάμα που περιπλανίεται μονάχο μέσα στους αιώνες μην μπορώντας να νιώσει αγάπη, κατανόηση και συμπαράσταση από κανένα άλλο πλάσμα αφού αν δεν του έκανε κακό, αναμφίβολα θα του προκαλούσε φόβο, πλην ίσως κάποιου που θα είχε όφελος από αυτό. Έτσι μπορούμε και βιώνουμε μια ιστορία με έντονη συναισθηματική φόρτιση που δεν κάνει χριστομάθειες αλλά μας θυμίζει πόσο δύσκολη είναι η μοναχική ζωή, πόσο μεγάλη ανάγκη έχουμε την στήριξη και την συντροφικότητα στη ζωή μας και πόσο μεγάλη επιρροή ασκεί πάνω μας ο θάνατος, ιδιαίτερα ο απότομος και βίαιος.

Όχι, ο John Ajvide Lindqvist δεν δημιούργησε ένα μελόδραμα αλλά, ένα συγκινητικό δράμα που εμβαθύνει τόσο στους χαρακτήρες του όσο και στα συναισθήματά τους, στοιχεία τα οποία και χειρίζεται με μοναδική μαεστρία, κάτι που δεν είναι εύκολο για οποιονδήποτε συγγραφέα, πόσο μάλλον στο πρώτο έργο του. Όμως εκείνος τόλμησε και πέτυχε παρά τον παράδοξο συνδυασμό δράματος, συναισθήματος και gore αισθητικής. Η βία δεν απουσιάζει από την ιστορία του Lindqvist, θυμίζοντάς μας κάτι από παλαιότερους συγγραφείς τρόμου, κόβοντάς μας την ανάσα με ένα μυθιστόρημα που δεν στερείται αιματοβαμένων σελίδων. Δεν διστάζει να εισέλθει σε ανατριχιαστικές λεπτομέρειες οι οποίες οξύνουν την φαντασία μας και μας οδηγούν στο να συνθέσουμε εικόνες, όχι απλά σκληρές αλλά τόσο άγριες που δεν είμαστε σίγουροι αν φοβάμαστε ή απολαμβάνουμε την στιγμή. Ναι, αυτή η δεύτερη πιθανότητα είναι που θα έπρεπε ίσως να μας τρομάζει περισσότερο.

Όπως και να 'χει, είτε ανήκετε σε εκείνους που ψάχνουν ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, είτε σε εκείνους που θέλουν ένα δυνατό θρίλερ, είτε ακόμα και σε εκείνους που οι ευαισθησίες τους έχουν τον πρώτο και κύριο ρόλο, το μυθιστόρημα του Lindqvist μπορεί εγγυημένα να καλύψει κάθε ανάγκη. Γοτθικό, μυστηριώδες, σκοτεινό, επικίνδυνο, βίαιο και παράλληλα απίστευτα έξυπνο, τοποθετημένο με μαεστρία σε μια εποχή που ταιριάζει περισσότερο στην διάθεση του συγγραφέα και σε μια κρύα και παγερή πόλη της Σουηδίας, το "Άσε Το Κακό Να Μπει" θα χαρακτεί στη μνήμη σας, όχι μόνο για τις αιματηρές του σκηνές αλλά και για τα έντονα συναισθήματα και την θλίψη που θα σας προκαλέσει η μοναχικότητα των ηρώων και η ανάγκη τους να μοιραστούν την καταπιεσμένη συντροφικότητά τους, προσπαθώντας να προστατέψουν ο ένας τον άλλο με κάθε κόστος. Αν προστέσουμε σε όλα τα παραπάνω την ανατρεπτικότητα και την έκπληξη που προκαλούν οι συνεχείς διακυμάνσεις της ιστορίας, τότε μπορούμε να μιλάμε για ένα από τα πιο πλούσια και εντυπωσιακά βιβλία της χρονιάς που πέρασε.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Jοhn A. Lindqvist
Μεταφραστής: Μυλωνοπούλου Βίκυ
Εκδόσεις: Οξύ
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2010
Αρ. σελίδων: 576
ISBN: 978-960-436-308-7