Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Φαντάσου πως από τη μια στιγμή στην άλλη, από κει που είσαι άρρωστος και ακίνητος στο κρεβάτι, έχεις μεταφερθεί σε έναν κόσμο πλημμυρισμένο από απάτη και δόλο, συνωμοσίες και ραδιουργίες, πολυτέλεια και χλιδή.
Αυτό ακριβώς συμβαίνει στον Λυσιέν, ο οποίος συγκλονισμένος διαπιστώνει ότι είναι ένας "Στραβαγκάντε", ένας Περιπλανητής -ότι δηλαδή μπορεί, χάρη σε ένα μαγικό αντικείμενο που έχει στην κατοχή του, να ταξιδέψει στο χώρο και στο χρόνο.
Και δεν είναι μονάχα αυτό: φαίνεται πως σε τούτο τον καινούριο κόσμο όπου βρέθηκε φέρει αυτός ακέραιη την ευθύνη για τη σωτηρία της πόλης, για τη σωτηρία της Μπελλέτσα από την καταστροφή.

Προσωπική άποψη:
Έψαχνα κάτι καινούργιο, κάτι το διαφορετικό. Ήθελα η ιστορία με την οποία θα καταπιανόμουν αυτή τη φορά να μην έχει τίποτα το γνώριμο, τίποτα το προβλέψιμο. Και ξαφνικά, σε ένα βιβλίο με προσφορές, ανάμεσα σε τόσα άλλα, ξεχώρισα ένα φανταχτερό μωβ εξώφυλλο με μια ασημένια, λαμπερή μάσκα πίσω από την οποία βρίσκονταν δυο μυστηριώδη βιολετί μάτια που αγνάντευαν ένα κανάλι της Βενετίας. Ή μήπως όχι; Όσο κι αν η εικόνα σε οδηγούσε σε ένα συμπέρασμα, διαβάζοντας το οπισθόφυλλο αντιλαμβανόσουν ότι τα πράγματα ήταν πιο περίπλοκα απ' όσο σκέφτηκες με μια πρώτη εντύπωση. Και κάπου εκεί άρχισα να αναρωτιέμαι... τι είναι και τι ακριβώς κάνει ένας Στραβαγκάντε; Και η Μπελλέτσα, γιατί το όνομά της ηχεί τόσο οικείο στα αυτιά μου ενώ στην πραγματικότητα δεν γνωρίζω την ύπαρξή της; Πώς λοιπόν, μετά απ' όλα όσα ήδη ανέφερα, να αντισταθώ στον πειρασμό.

Η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου της τριλογίας, "Στραβαγκάντζα", Mary Hoffman, είναι μια εκ των δημοφιλέστερων και πιο αγαπητών συγγραφέων παιδικών βιβλίων, έχοντας άνω των 80 τίτλων στο ενεργητικό της, με πολλά βραβεία και διακρίσεις. Η εν λόγω σειρά, είναι η πρώτη της συγγραφική απόπειρα να απευθυνθεί σε ένα ευρύτερο κοινό, όχι μόνο παιδιών ή εφήβων αλλά, ακόμα κι ανήλικων που αναζητούν λίγη φαντασία, περιπέτεια και δράση, σε έναν κόσμο πέρα από τα συμβατικά και τετριμμένα όρια που είμαστε συνηθισμένοι. Και πραγματικά η ιστορία της αυτής, δεν είναι απλά υπέροχη και μαγευτική, ιδιαίτερη και ξεχωριστή αλλά, τόσο εξαιρετικά καλογραμμένη και δοσμένη με τόση ρεαλιστικότητα που, ακόμα και ο παράλληλος, φανταστικός κόσμος που η ίδια δημιούργησε, να φαντάζει ακόμα πιο όμορφος, αγαπητός και άξιος να εξερευνηθεί, από την Ιταλία και την Βενετία της, που άσκησαν επιρροή και έμπνευση για την δημιουργία του, χάρη στην αγάπη της Hoffman απέναντί τους.

Ο Λυσιέν, βαρύτατα άρρωστος από καρκίνο, χάρη σε ένα μαγικό τέλεσμα που φτάνει τυχαία στα χέρια του, βρίσκεται από τη μια στιγμή στην άλλη, από την ασφάλεια του δωματίου του στην Αγγλία, στην Μπελλέτσα, πόλη της Ταλίας, γερός και υγιής χωρίς ωστόσο να γνωρίζει τι συνέβηκε και πως οδηγήθηκε εκεί. Μέχρι που θα γνωρίσει την Αριάννα η οποία θα τον βοηθήσει αρχικά να μάθει που βρίσκεται και στην συνέχεια της ιστορίας, να κατανοήσει και να γνωρίσει τα πάντα γύρω από την πόλη, την κουλτούρα, την φιλοσοφία και τα έθιμά της. Παράλληλα θα γνωρίσει τον Ροντόλφο, επιφανές μέλος της πόλης ο οποίος τυγχάνει να είναι Στραβαγκάντε, όπως και ο ίδιος ο Λυσιέν και αναλαμβάνει να τον προστατέψει αλλά και να του μάθει τα πάντα γύρω από τη νέα του αυτή ιδιότητα. Ο Λυσιέν, ο οποίος κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Ταλία ονομάζεται Λουτσιάνο, δεν αργεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και καθημερινά ταξιδεύει στο χώρο και το χρόνο για να βρεθεί από την σύγχρονη Αγγλία, στην Ταλία του 16ου αιώνα, το alter ego της Ιταλίας του δικού του κόσμου.

Στην Ταλία ο Λυσιέν θα συναντήσει νέους ανθρώπους, νέα έθιμα, θα ανακαλύψει νέα πράγματα γύρω από τον κόσμο, γύρω από τις ικανότητές του και θα αισθανθεί ξανά ζωντανός και χρήσιμος, γεμάτος λαχτάρα για νέες εμπειρίες αλλά, και για να προστατέψει το νέο του κόσμο που πλέον δεν τον αντιμετωπίζει ως απλός επισκέπτης αλλά, ως γνήσιος πολίτης του. Και μπορεί ο ίδιος και η Αριάννα να μην το γνωρίζουν ωστόσο, η ίδια η μοίρα τους έχει σημαδέψει έτσι ώστε να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις που ανοίγονται μπροστά τους. Γιατί η ιστορία της Hoffman δεν περιέχει μόνο στοιχεία φανταστικού και μυστηρίου αλλά, πολιτικών εξελίξεων, δολοπλοκιών και δίψας για χρήμα, αναγνώριση ή εξουσία, ανάλογα σε ποιο πρόσωπο αποτυπώνονται τα πάθη αυτά. Η Δούκισσα της Μπελλέτσα, η ανώτατη εξουσία της πόλης κινδυνεύει και οι δύο νέοι μαζί με τους υποστηρικτές τους θα πρέπει να την προστατέψουν και μαζί με αυτήν, να προστατέψουν την ίδια την Μπελλέτσα και το μέλλον της, με όποιον τρόπο, με όποιο κόστος.

Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι το γεγονός ότι η Ιταλία αποτελεί πηγή έμπνευσης για την συγγραφέα αλλά ωστόσο, την μεταμορφώνει σε μια νέα, ανύπαρκτη πόλη, θα ήταν ενοχλητικό. Κι όμως, ενώ αυτή η σκέψη είναι απόλυτα λογική, αποδεικνύεται λανθασμένη και βεβιασμένη. Η Hoffman δεν βεβηλώνει την αξία της Ιταλίας αλλά, με σεβασμό απέναντι στις ιδέες που άντλησε από αυτήν, χτίζει ένα νέο, παράλληλο κόσμο, όπου σχεδόν τα πάντα λειτουργούν αντίστροφα από τον δικό μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, και χάρη στην εξαιρετική ικανότητα γραφής της, να πλάθει κάθε λεπτομέρεια του κόσμου της με τέτοιον τρόπο ώστε, να υπάρχουν στιγμές που να μπερδεύουμε στο μυαλό μας το φανταστικό από το πραγματικό. Η Ταλία και η Μπελλέτσα της, φαντάζουν τόσο αληθινές που μετά από λίγο ξεχνάμε ότι πρόκειται για αποκύημα της φαντασίας της. Περιπλανόμαστε στα κανάλια της και στα στενά σοκάκια της, θαυμάζουμε την αρχιτεκτονική της και μαγευόμαστε από την ιστορία, τους μύθους, τις δοξασίες και τα έθιμα που την συνοδεύουν. Δεν είναι απλά ένας κόσμος που δημιούργησε για να υπάρχει ως πλέγμα γύρω από τους χαρακτήρες της αλλά, για να ζει μαζί με αυτούς.

Στοιχηματίζω ότι όποιος ξεκινήσει να διαβάζει την τριλογία της Hoffman, με αφετηρία πάντα την "Πόλη Με Τις Μάσκες", δεν θα μπορεί να την αφήσει από τα χέρια του. Δεν είναι μόνο μια ιστορία μυστηρίου με φανταστικές προεκτάσεις αλλά, ένα κοινωνικοπολιτικό θρίλερ, ένα δράμα ανθρώπινων χαρακτήρων που ψάχνουν τη δική τους θέση στην τάξη των πραγμάτων και που από την ίδια την μοίρα καλούνται να εκτελέσουν ένα καθήκον, σημαντικό τόσο για το μέλλον των ίδιων και των οικείων τους όσο και της χώρας της οποίας αποτελούν μέλη και πολίτες. Οι περιγραφές της συγγραφέως είναι μοναδικές και λεπτομερείς, με τέτοιο τρόπο που δεν σε κουράζουν αλλά αντίθετα, σου γεννούν την επιθυμία να μπορούσες κι εσύ να γνωρίσεις την Μπελλέτσα και τα ήθη της. Οι ήρωές της είναι καλοδουλεμένοι, πολυδιάστατοι, έτοιμοι για όλα και ωστόσο, χωρίς να σου αφήνουν περιθώρια να μαντέψεις τις κινήσεις τους. Μια ιστορία, με αγάπη, ίντριγκα, πάθη που στο βάθος της, μιλάει για την αξία της ζωής και των σχέσεων, για την ανάγκη να βρεις που ανήκεις και να μείνεις εκεί ακόμα κι αν υπάρχει κόστος πράγμα που στο τέλος, σε αφήνει με μια γλυκόπικρη αίσθηση ικανοποίησης και μια βαθιά συγκίνηση.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Mary Hoffman
Μεταφραστής: Φωτιάδης Γιώργος
Εκδόσεις: Πατάκης
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2004
Αρ. σελίδων: 340
ISBN: 960-16-1004-9